Vaihdevuosien hoito

Vaihdevuodet ovat luonnollinen osa naisen elämää. Vaihdevuosien jälkeiseen aikaan voi kuitenkin liittyä estrogeenin vajauksesta johtuvia muutoksia, jotka voivat lisätä sairastumisriskiä. Vaihdevuosioireiden tehokkain hoito on estrogeeni. Sitä kuitenkin suositellaan vasta silloin, kun oireet haittaavat merkittävästi elämää.  

Elämäntavat

Elämäntavoilla on suuri merkitys sekä vaihdevuosioireisiin että vaihdevuosien jälkeiseen terveyteen.   

Liikunta 

Liikunta ehkäisee osteoporoosia sekä sydän- ja verisuonitauteja. Se vaikuttaa positiivisesti mielialaan ja itsetuntoon ja tukee painonhallintaa.     

Joidenkin tutkimusten mukaan säännöllinen ja monipuolinen liikunta voi myös jossain määrin lieventää vaihdevuosien oireita. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että sykettä nostava liikunta 3-4 kertaa viikossa edistää terveyttä ja voi helpottaa oireita.  

Esimerkiksi reipas kävely, rauhallinen hölkkä, porraskävely tai -juoksu, kuntosaliharjoittelu, jooga ja uinti ovat vaihdevuosien aikaan hyviä urheilumuotoja.  

Ruokavalio  

Yhdessä liikunnan kanssa ruokavaliolla on yleisterveyden kannalta suuri merkitys. Monipuolinen ruokavalio sisältää riittävästi kasviksia, viljatuotteita, marjoja ja hedelmiä. Lihasta kannattaa valita vähärasvainen vaihtoehto, ja korvata se mahdollisuuksien mukaan kalalla tai kasviksilla. Riittävä kuidun saanti on tärkeää, sillä kuitu suojaa syöpätaudeilta, diabetekselta sekä sydän- ja verisuonitaudeilta.  

Osteoporoosin ehkäisyn kannalta tulee huolehtia riittävästä kalsiumin ja D-vitamiinin saannista. Jos niitä ei saa riittävästi ruokavaliosta, kannattaa tutustua apteekin kalsium- ja D-vitamiinivalmisteisiin.  

Runsas kahvinjuonti ja mausteinen ruoka usein taas pahentavat vaihdevuosioireita. Myös kolajuomilla ja makeilla ruuilla voi olla oireita pahentava vaikutus, ja siksi niitä kannattaa mahdollisuuksien mukaan välttää.

Tupakointi 

Tupakointi voi vaikuttaa vaihdevuosioireisiin monella tapaa. Tupakointi voi aikaistaa naisten vaihdevuosia jopa parilla vuodella. Lisäksi se lisää riskiä sairastua estrogeenin vähenemisestä johtuviin sairauksiin, kuten verisuonisairauksiin ja osteoporoosiin. Tupakointi on myös merkittävä syöpätautien aiheuttaja.  

Tupakointi voi pahentaa myös välittömiä vaihdevuosioireita, kuten kuumia aaltoja, uniongelmia, väsymystä, hermostuneisuutta ja päänsärkyä. Tupakoinnin lopettamisesta on hyötyä, vaikka tupakointi olisi kestänyt pitkäänkin. 

Alkoholi  

Runsas ja pitkäaikainen alkoholin käyttö voi aikaistaa vaihdevuosia. Alkoholin kohtuukäyttö voi hetkellisesti nostaa kehon estrogeenipitoisuutta, mutta runsaasti käytettynä se taas vähentää estrogeenin määrää elimistössä. 

Pukeutuminen 

Vaihdevuosien aiheuttamia kuumia aaltoja voi helpottaa suosimalla hengittäviä vaatteita. Myös kerrospukeutuminen voi auttaa: voit lisätä tai poistaa vaatekerroksia olotilan mukaan.  

Luontaistuotteet  

Erilaiset luontaistuotteet, kasviestrogeenit ja rohdosvalmisteet ovat suosittuja, mutta vakuuttavaa tieteellistä näyttöä niiden vaikutuksista vaihdevuosiin tai turvallisuudesta ei ole. Siksi lääkärille kannattaa kertoa luontaistuotteiden ja rohdosvalmisteiden käytöstä.   

Vaihdevuosien hormonikorvaushoito

Vaikeita vaihdevuosioireita voidaan hoitaa hormonihoidolla. Hormonihoidon antotapoja on erilaisia. Hoidon periaatteena on käyttää mahdollisimman pientä annosta ja mahdollisimman lyhyen aikaa siten, että oireet kuitenkin pysyvät poissa. Hoito ei siirrä vaihdevuosia eteenpäin, vaan sen tarkoitus on helpottaa vaihdevuosioireita.  

Hormonihoidon tehoa ja sen sopivuutta seurataan yksilöllisesti. 

Hoidon aloittaminen ei vaadi erikoislääkärin arviota.  

Milloin lääkäriin?  

Lääkäriin kannattaa hakeutua etenkin, jos vaihdevuosioireet haittaavat merkittävästi elämää. Lisäksi lääkäriltä saa vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin, joten lääkärin tai gynekologin vastaanotolle voi hakeutua, vaikkei olisikaan aloittamassa hoitoa.