Mikä on riittävä määrä vettä? Myyttejä ja faktoja vedenjuonnista

Oletko yksi niistä ihmisistä, joiden mielestä riittävä nesteytys tarkoittaa 1,5 litraa vettä päivässä? Ajatteletko, että vain vesi kelpaa nesteytykseen? Tai ettei vettä voi juoda koskaan liikaa?

Riittävä nesteiden saanti on elintärkeää, mutta aiheeseen liittyy myös paljon väärää tietoa. Lue lisää vedenjuontiin liittyvistä myyteistä ja faktoista!

Myytti:  Vesi on ainoa oikea nesteytyksen lähde.

Fakta:  Juomamme veden ohella saamme vettä myös ruoasta ja muista juomista. Yhdysvaltain kansallisen lääketieteellisen akatemian mukaan 80 prosenttia kehon nestepitoisuudesta muodostuu vedestä ja muista juomistamme juomista, kun taas loput 20 prosenttia saamme ruoasta. Näihin ruokiin lukeutuvat hedelmät ja kasvikset, jotka sisältävät runsaasti nestettä, esimerkiksi tomaatit, selleri ja meloni. Myös keitot, maito ja mehu antavat ravinteita ja lisäävät nesteen määrää kehossa.

Auttaako vesi todella..

...pudottamaan painoa, saaden olon tuntumaan kylläiseltä? 
...parantamaan ihon kuntoa?
...pääsemään eroon kuona-aineista?


Kaikkiin väitteisiin pätee sama vastaus: ei ole selkeää tieteellistä todistetta, että vedenjuonnin lisäämisellä olisi vaikutusta. Toisaalta ei ole myöskään todistetta, ettei siitä olisi hyötyä. Tutkijoilla on siis vielä paljon tehtävää päästäkseen pitäviin päätelmiin mitä terveysvaikutuksia vedenjuonnilla on.

Myytti: Tarvitsemme 1,5 litraa vettä päivässä.

Fakta: Kukaan ei oikeastaan tiedä, mistä kyseinen uskomus on peräisin! Fakta on, että eri ihmiset tarvitsevat eri määrän vettä pysyäkseen nestetasapainossa. Veden tarpeeseen vaikuttavat esimerkiksi hikoilu, ilmasto, vaatteet sekä aktiivisuustaso. Myös jotkin sairaudet, kuten sydäntaudit ja diabetes, vaikuttavat tarvittavan nesteytyksen määrään.

Hyvä nyrkkisääntö on juoda ruoan yhteydessä ja silloin, kun janottaa. Useimmille meistä se riittää. Yritä kuitenkin pysyä erossa sokeroiduista juomista, sillä ne saattavat sisältää huiman määrän kaloreita.
Toinen tapa selvittää, saatko riittävästi nesteitä, on tarkastaa virtsan väri. Mikäli se on vaaleaa, luultavasti nestetasapainosi on kunnossa. Tumma virtsa voi kertoa, että lisänesteytys ei olisi pahitteeksi.
 

Ovatko urheilujuomat hyviä nesteytykseen?

Urheilujuomat sisältävät elektrolyyttejä, jotka voivat olla hyödyllisiä mikäli teet esimerkiksi intensiivisen treenin kuumalla säällä. Haittapuolena on niiden sisältämä sokeri ja kalorimäärä. Asiantuntijat suosittelevatkin vettä juomaksi treenin aikana ja urheilusuorituksen jälkeen kannattaa syödä kevyt, terveellinen välipala kuten banaani tai appelsiini. 

 

Myytti: Vettä ei voi juoda liikaa.

Fakta: Vaikka harvinaista, kehoon voi kertyä liikaa nestettä. Tavallisesti munuaiset hankkiutuvat eroon liiasta vedestä. Ylinesteytys on kuitenkin mahdollinen henkilöillä, joilla munuaiset eivät toimi niin kuin pitäisi tai ihmisillä, joilla on tiettyjä maksa- tai sydänongelmia. Liiallinen neste saattaa johtaa liian vähäisen sodiumin määrään kehossa, joka voi olla vaarallista. Ylinesteytyksen merkit ovat yleensä lieviä, jalat saattavat turvota tai pää voi olla kipeä. Jos ylinesteytys tapahtuu nopeasti, se voi aiheuttaa sekavuutta, tajuttomuutta tai jopa kooman.

Miksi nesteytys on tärkeää?

Fakta on, että ihmiset tarvitsevat vettä selviytyäkseen.

Tässä esimerkkejä, mitä vesi saa aikaan:
•    Auttaa sydäntämme pumppaamaan verta helpommin verisuonista lihaksiin
•    Auttaa lihaksiamme toimimaan tehokkaammin
•    Säätelee kehomme lämpötilaa
•    Voitelee ja pehmentää lihaksiamme
•    Suojelee selkäydintämme ja muuta solukkoa
•    Auttaa meitä pääsemään eroon kuonasta virtsan, hikoilun ja suoliston kautta

Jos emme saa riittävästi nesteitä, kehomme kuivuu. Kuivuminen voi aiheuttaa lieviä oireita, kuten jalkojen turvotusta tai pääkipua, mutta vakavimmillaan kehon kuivuminen voi johtaa vakavaan tilaan, esimerkiksi sydänkohtaukseen.